Bunicii nostri mancau mamaliga, nu paine alba.

Bunicii nostri mancau mamaliga, nu paine alba.

Nutritionistii zilelor noastre recomanda sa inlocuim painea alba cu mamaliga, pentru ca e sanatoasa, usor de facut si poate fi inclusa in diverse combinatii culinare.

Acest lucru il auzeam des de la bunica mea, citez: „dragu’ mamii rupe-ti un colt de mamaliga si pune-ti niste branza langa si cina-i gata”.

Bunica nu a fost nutritionist si nici nu avea studii de specialitate. Stia ca mamaliga e buna, gustoasa si „tine de foame”. Si mare dreptate avea. De fapt, e general valabil pentru toti bunicii. Pacat ca aceste sfaturi le aplic abia acum (de cativa ani), cand am redescoperit mamaliga la adevarata ei valoare. Dar mai bine acum, decat niciodata.

Citeam zilele trecute pe healthcorner365.com, un articol despre „polenta” sau „cornmeal”, adica despre mamaliga. Cica mamaliga ar fi „cel mai sanatos aliment din lume” si ca „ar trebui sa mancam in fiecare zi” (am pus link-ul mai jos). Si citind mai departe, am regasit si argumente solide care sustin idea de mai sus. Eu sunt de acord cu ele, asa ca le notez si aici:

  • e facuta din malai (faina de porumb) – aliment fara gluten, asadar poate fi consumata de oricine indiferent de varsta (inclusiv de bebelusi dupa ce incep diversificarea);
  • este sursa ideala de carbohidrati pentru persoanele care se ingrijesc de propria greutate, sau pentru persoane cu probleme digestive;
  • porumbul in general contine o serie de nutrienti esentiali pentru buna functionare a corpului: acid folic, vitamina B6, C si E, acid pantotenic, tiamina, riboflavina si niacina. De asemnea are o concentratie ridicata de fosfor, magneziu, zinc, potasiu si mangan;
  • consumuul regulat de mamaliga reduce riscul de cancer la colon, datorita continutului ridicat de fibre;
  • 100 g de mamaliga are cam 350 de calorii, dar sunt calorii bune provenite din carbohidrati, proteine si chiar grasimi de calitate. Vezi in imaginea de mai jos valorile nutritionale pe 100g:

Aveau sau nu bunicii dreptate? Categoric DA. Si ar trebui sa uitam ca exista zeci de sortimente de paine alba si sa alegem mamaliga.

Poate fi consumata la mic dejun cu dulceata, iaurt, branza, omleta sau cu lapte (musai sa incercati o portie de mamaliga calda cu lapte rece). Este garnitura perfecta la masa de pranz langa un gratar (pui, porc, vita, orice), sau langa o portie de tocanita, gulas, ciulama etc. Iar seara la cina, mamaliga alaturi de peste la cuptor cu o salata de verdeturi e ce trebuie.

Daca nu te-ai apucat deja sa iti faci o mamaliga, citeste si ce spunea Petre Pandrea în volumul „Brâncuşi. Amintiri şi execeze“:

Constantin Brâncuşi mânca mămăligă aproape în fiecare zi, cu toate că în Paris găsea cu mare greutate mălai. De multe ori, îi ruga pe cunoscuţii care veneau din România să-i aducă făină de porumb de acasă

sursa text:  healthcorner365.com

Scrie ce gandesti: