Despre PROTEINE. Tipuri, proprietati si necesarul zilnic

Despre PROTEINE. Tipuri, proprietati si necesarul zilnic

Proteine consumam toti, nu doar cei care „fac sala” si ridica greutati. Sau cel putin asa ar trebui, ca proteinele sa faca parte din alimentatia zilnica a fiecaruia dintre noi. De ce? Pentru ca proteinele sunt esentiale in functionarea corecta a corpului, „din cap pana-n picioare.”

Corpul uman este construit din proteine. Mai precis din aminoacizi – „caramizile” ce alcatuiesc moleculele proteinelor. Fiecare celula din corp contine aminoacizi si 3/4 din masa solida a corpului e alcatuita din celule proteice care sunt constituite din aminoacizi.

Tipuri de proteine

Sursele de proteine sunt de origine animala si vegetala. Se cunosc 20 de tipuri de aminoacizi, dintre care 9 sunt esentiali – adica nu pot fi produsi de catre corp si trebuie consumati din surse externe. Proteinele de origine animala sunt proteine complexe –  contin toti cei 9 aminoacizi esentiali. In schimb, proteinele de origine vegetala, nu contin toti aminoacizii esentiali. Dar se pot combina si se poate obtine un mix complex de proteine vegetale.

Surse de proteine de origine animala: carne, lapte, branza, oua. Simplu, nu? Avem la dispozitie „n” tipuri de carne si „n+1” tipuri de produse lactate. Amintesc doar ca 100g de carne de vita contine intre 22-28g de proteine, un ou de marime medie contine 5-6g de proteine iar produsele lactate intre 3g si 16g de proteine pe 100g.  Diversitate!

Produsele cu un continut ridicat de proteine vegetale se regasesc in imaginea de mai jos:

tipuri de proteine vegetale

Proprietati nutritionale

Proteinele alaturi de carbohidrati si grasimi sunt considerate elemente nutritive esentiale, adica MACRONUTRIENTI. Valoarea energetica a unui gram de proteina este de 4kcal. Drept urmare, 100g carne de curcan contine  aproximativ 25g de proteine si ofera un aport caloric doar 160Kcal – pentru ca are un continut foarte scazut de grasimi. Pe langa proteine si grasimi, alimentele de origine animala au un continut ridicat de vitamine si minerale esentiale organismului, precum fier, zinc, seleniu si fosfor.

Necesarul zilnic de proteine

Am vazut si am citit diverse teorii si formule de calcul referitor la necesarul zilnic de proteine a unui adult. Asadar, nu exista o regula general valabila. Fiecare trebuie sa manance cantitatea necesara de proteine pentru a asigura buna funtionare a organismului. Aceasta cantitate este flexibila si variaza in functie de activitatea fizica, de necesarul corpului sau de anumite convingeri personale.

Imaginea de mai jos, reprezinta un ghid si nu o regula. Dupa cum se poate observa, pentru ficare categorie este atribuit un interval si nu o valoare fixa. Foloseste-l ca atare:

Este important sa consumam zilnic cantitatea necesara de proteine. Sa nu facem exces, dar nici deficit.  Adica sa avem o alimentatie echilibrata!

Poate si mai important ar fi „timing-ul”. Mai precis, cand consumam acea cantitate de proteine de-a lungul zilei. Tot la o masa sau cate putin la fiecare masa? Studiile actuale de specialitate arata ca un consum de 25-30g de proteine la fiecare masa este mult mai eficient in sinteza musculara si ofera mai multe beneficii pe termen lung.

sursa text & foto: blog.myfitnesspal.com

Scrie ce gandesti: