De unde ne luam vitamina D in sezonul rece?

vitamina_D_iarna

Vitamina D este unul dintre nutrientii responsabili de mentinerea corpului sanatos.

Aceasta este esentiala in reglarea nivelului de calciu si fosfor in organism – elemente direct responsabile de sanatatea oaselor, dintilor si a muschilor.

Lipsa vitaminei D este cea mai frecventa deficienta intalnita la nivel mondial. Un studiu facut de “Spanish Foundation for Science and Technology” arata ca 70% din populatia Europei are de suferit din cauza lipsei de vitamina D.

“Deficienta de vitamina D afecteaza toate natiile indiferent de varsta.”

absortie vitamina D

De unde ne luam aceasta vitamina?

Soarele este principala sursa. Corpul uman produce “vitamina soarelui” prin expunere directa la razele ultraviolete. O expunere constanta si controlata, desigur. Bine, bine, dar ce facem in sezonul rece? Stim ca din noiembrie si pana in martie-aprilie Soarele este scump la vedere. Cum ne luam iarna doza zilnica de vit. D? Sau cum fac asta locuitorii zonelor nordice?

Nu exista un nivel optim, general valabil. Necesarul zilnic difera de la zona la zona, de la natie la natie si chiar de la individ la individ. De exemplu adultii englezi au nevoie de 10mg pe zi. In SUA se recomanda pana la 20mg pe zi.

“Vitamina D se gaseste sub doua forme: D3 si D2.”

Prin piele corpul absoarbe razele ultraviolete si le transforma in vitamina D3. Vitamina D2 se gaseste in plante, cu precadere in ciuperci. O sursa bogata de vitamina D2 este uleiul de ficat de cod. Mai gasim vitamina D2 in ton, sardine, galbenus de ou, cereale integrale si in lapte. O cana de lapte integral asigura 30% din necesarul zilnic.

Alimente bogate in vitamina D.

Asadar, in sezonul rece, lipsa Soarelui (expunere insuficienta) trebuie compensata printr-o alimentatie bogata in surse de vitamina D. Se recomanda chiar folosirea de suplimente alimentare.

E clar si bine stiut ca toti oamenii au nevoie de vitamina D. De la bebelusi si pana la cei mai batrani. Pentru cei de peste 50 de ani necesarul zilnic creste de la 200 UI la 400 UI.

Un nivel optim de vitamina D in corp ofera beneficii notabile pentru sanatate:

  • oase tari si o inima puternica > prezenta calciului in sange este vitala pentru buna funtionare a creierului si a inimii; aceasta vitamina are un rol decisiv in absorita de calciu la nivel intestinal; daca nu se absoarbe suficient calciu, corpul compenseaza luand calciu din oase, acestea devenind mai slabe si mai expuse la fracturi;
  • muschi puternici si bine definiti > crampele musculare, febra musculara si oboseala in general apare atunci cand scade nivelul de vitamina D din muschi. Un nivel optim ofera muschilor forta si volum, motiv pentru care atletii de performanta nu concep viata sportiva fara.
  • creier sanatos si funtional > sanatatea mentala este direct influentata de nivelul de vitamina D. Lipsa acesteia pe o perioada indelungata poate duce la afectiuni grave, cum ar fi schizofrenia.
  • stare de bine si somn linistit > stimuleaza secretia de serotonina (hormonul fericirii) si a melatoninei (hormon responsabil cu somnul).

Dat fiind faptul ca vitamina D este produsa direct de pielea expusa la Soare, se recomanda masurarea nivelululi acesteia de cateva ori de-a lungul anului, mai ales in sezonul rece.

Factori ca varsta, greutatea corporala, culoarea pielii sau sanatatea intestinelor pot afecta in mod direct absortia si stocarea vitaminei D in organism. Drept urmare, fiecare dintre noi are datoria sa se asigura ca are un nivel optim de vitamina D atat vara dar mai ales iarna.

1 thought on “De unde ne luam vitamina D in sezonul rece?”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *