Mănâncă, postește și trăiește mai mult

Eat, Fast and Live Longer”  este titlul unui documentar lansat de BBC Horizon in 2012 ( click AICI pentru vizionare ).  L-am vazut azi si a meritat.

Acest documentar prezinta intr-un mod detaliat ce inseamna postul intermitent sau intermittent fasting (IF).  Ce inseamna, cum functioneaza dar mai ales ce efecte are asupra corpului postul alimentar; mai precis asupra starii generale de sanatate.

Prezentatorul, Dr. Michael Mosley,  a monitorizat pe toata durata documentarului legatura dintre intermittent fasting si starea de sanatate.  A urmarit daca intr-adevar, postul alimentar regleaza rata metabolica, reduce riscul de aparitie a cancerului sau daca incetineste considerabil ritmul de imbatranire.

Ce presupune “dieta” postului intermitent

Din start trebuie stabilit ca NU este o dieta!

O dieta clasica are lista clara cu ce sa nu mananci  si cu ce ai voie sa mananci : x grame de proteine, y grame de carbohidrati si z grame de grasimi  + focus maxim pe calorii. Ceea ce nu e cazul la IF.

Aici principiul este simplu: mananci toate mesele intr-un interval de 8 ore si in restul de 16 postesti.

  • Ce poti sa mananci in cele 8 ore ?  Tot ceea ai mancat pana acum intr-o zi normala pe durata a 12-13 ore. Se reduce doar intervalul in care mananci. Nu si cantitatile sau consistenta meselor.

eating window

  • Si in restul zilei, poti sa mananci ceva?  NU. Asta este si ideea de baza: 16 ore de post neintrerupt in fiecare zi. Poti bea apa, ceai (fara zahar, miere, etc.) si cafea (la fel fara zahar sau lapte).

fasting drinks

Cum actioneaza postul intermitent asupra corpului tau

In cele 16 ore de post, o serie de lucruri interesante se intampla in corp (la nivel molecular):

  • creste de 5 ori nivelul hormonului de crestere (HGH) – responsabil de cresterea masei musculare si de arderea grasimilor;
  • sensibilitatea la insulina se imbunateste considerabil, egal cu arderea excesului de grasime mult mai usor si mai rapid; de aici se poate concluziona ca postul alimentar este un “instrument” foarte util pentru cine vrea sa slabeasca;
  • in perioada de post incepe procesul de reconstructie celulara (celulele vechi sunt inlocuite cu unele noi);
  • expresia genelor –  acest proces se intampla la nivelul genelor, unde apar schimbari de functionalitate responsabile cu cresterea longevitatii si protectia impotriva bolilor grave.

Postul alimentar ofera multiple beneficii pentru sanatatea corpului si a creierului: reduce inflamatiile interne, scade nivelul colesterolului rau (LDL), a trigliceridelor si  nivelul de zahar din sange. Toate acestea cumulate, imbunatesc calitatea vietii si automat durata ei.

intermittent fasting

Este postul intermitent  benefic pentru oricine?

Nu chiar. Daca esti sub limita cantarului, ai diabet, ai probelme cu tensiunea sau urmezi ceva tratament medical de lunga durata – postul intermitent nu este pentru tine. De asemenea, nu se recomanda pentru femeile insarcinate sau pentru cele care alapteaza.

Trag linie si cateva concluzii despre postul intermitent:
  • intermittent fasting nu este o dieta, mai degraba o solutie de reorganizare a stilului de viata;
  • exista mai multe variante de post intermintent – cea mai cunoscuta si mai folosita ramane 8:16;
  • regleaza nivelul insulinei si a hormonului de crestere;
  • daca vrei sa slabesti mancand ce iti place – alege postul intermitent;
  • nu este recomandat pentru oricine;
  • un efect secundar general valabil este foamea ( in prima perioada de post intermitent).

sursa text & foto: www.healthline.com

One comment

  1. Cred ca eu am 4-5 zile pe sapt. asa. Nu stiam de asta, pur si simplu cu timpul (varsta) am inceput sa nu mai pot manca 3 mese si …am ramas la 2.

Părarea ta contează! Lasă un comentariu:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: