Nutritia sportiva

A fi  o persoana sportiva nu se rezuma doar la a face sport. Sportul nu presupune doar exercitii fizice sau alergari, ci si o dieta speciala. Probabil multi ar spune ca nutritia sportiva e floare la ureche. Includerea unor produse  “minune” in alimentatia zilnica se poate crede ca rezolva ecuatia nutritiei sportive. Nu e asa simplu pe cum pare ! Nici un aliment nu te poate face mai rapid, mai puternic  sau mai rezistent. Dar o alimentatie echilibrata care contine nutrientii necesari organismului, respectata pentru o perioada indelungata de timp, este elementara in atingerea scopului propus- un corp sanatos si armonios dezvoltat.

Exista anumite alimente si bauturi  care ajuta sa ne antrenam mai  intens si  consumate un timp indelungat ajuta la “constructia” corpului dorit.

Exista o regula foarte clara :  “o nutritie adecvata sprijina antrenamentele potrivite, iar antrenamentele potrivite  valorica o alimentatie adecvata”.

Ce inseamna acest lucru ?  In primul rand un antrenament  nu  este eficient daca  nu este precedat si secondat de o alimentatie speciala. Corpul uman trebuie ajutat din exterior cu resurse de energie cu descarcare imediata sau  treptata in functie de necesitati. Proteinele cu absortie rapida  impreuna cu o portie de carbohidrati se recomanda inainte de orice antrenament fizic . Cea mai  utilizata forma de energie din corp este glicogenul forma inmagazinata a glucozei. Este prezent in muschi si in ficat. Antrenamentele suprasolicita corpul, pentru a raspunde corpul consuma din rezervele de glicogen. Adulti au rezerve de glicogen  pentru un antrenament la maximum  1-3 ore. Consumul adecvat de carbohidrati inainte de antrenament securizeaza rezerva de glicogen a corpului. Este nevoie de 0,5-1 g de carbohidrati la fiecare jumatate de kg  din masa corporala. Proteinele fac si ele parte din alimentatia unui sportiv. Pentru performante vizibile este necesara suplimentarea alimentatiei zilnice cu proteine provenite din carne, oua, lapte sau din  fasole, linte , soia, mazare , nuci si alune. Se recomanda circa 2g de proteina pura la fiecare kg din masa corporala.

Un rol determinant in alimenatia unui sportiv este hidratarea. Consumul de lichide este impetuos necesar pentru un antrenament complet si bine structurat. Un om obisnuit trebuie sa consume aproximativ 2l de apa in fiecare zi. Pentru sportivii care au antrenamente zilnice hidratarea devine o parte esentiala a alimentatiei. O persoana care  “transpira” 1 ora intr-o sala de antrenament trebuie sa consume apa de 2 ori mai mult decat cantitatea de transpiratie eliminata. Gradul de transpiratie variaza intre 500 ml- 1l /ora in functie de antrenamentul efectuat. Asadar necesarul de apa  intr- o ora de antrenament este de 1-2 l. Sa nu uitam ca dezhidratarea provocata de antrenament duce la incetinirea neuronilor motori.

Asadar  un antrenament eficient presupune o nutritie adecvata si o hidratare corecta. Trebuie sa hranim corect corpul care il avem pentru a obtine corpul pe care il dorim.

6 comments

  1. Pingback: jfd98ayhcim

Părarea ta contează! Lasă un comentariu:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: