O alimentatie sanatoasa pentru o viata frumoasa

Cred ca  acest subiect  generalizat in titlu , este un vast domeniu in care fiecare dintre noi  are cate o recomandare , un sfat , o reteta , o dieta miraculoasa care sa garanteze, cel putin teoretic  o sanatate de fier, si implicit o viata lunga si frumoasa. Inca din vechi timpuri, sefii de triburi, inalte capetenii obstesti recomandau mai ales barbatilor, un consum ridicat de produse provenite din regnul animal, sau vegetal, care ofera energie suplimentara necesara in lupta pentru suprematie sau pentru supravietuire.

Se  cunosc foarte  bine celebrele mituri  care circula in lumea nutritiei, alimentatiei sau gastronomiei care  exprima dependenta  functionarii  decente a  corpului uman de   prezenta in alimentatia zilnica a proteinelor(carne, oua,lactate), glucidelor( zahar,cereale, paste), lipidelor sau grasimilor (ulei, unt) si a vitaminelor si mineralelor( fructe si legume).

O alimentatie sanatoasa  si echilibrata trebuie sa contina zilnic o combinatie  bine proportionata intre toate elementele amintite mai sus, astfel incat , sinteza lor sa ofere corpului uman , necesarul zilnic caloric, pentru desfasurarea in conditii normale a activitatilor cotidiene. Necesarul zilnic de calorii, pentru o alimentatie sanatoasa, depinde la fiecare individ in parte de:  greutatea corporala, de inaltime, varsta, sex si modul de viata( sedentar, activ, superactiv). Necesarul zilnic de calorii pentru un om  clinic sanatos  cu activitati  fizice normale se incadreaza in intervalul 2000-2300 de calorii/zi. Aceste date numerice se schimba in cazul persoanelor cu activitati fizice de nivel inalt ( ex. sportivii), unde necesarul caloric necesar intro- zi   se ridica peste valoarea de 3000.

Un indicator foarte important in stabilirea unei alimentatii sanatoase, este masa corporala, numit si sitemul BMI(Body Mass Index). Un indicator BMI sanatos se situeaza intre valorile de 18.5 si 24.99. In functie de indicatorul BMI se poate stabili  cu ajutorul unui medic nutritionist  , o lista de alimente indicate si implicit o alimentatie speciala(dieta) pentru a reduce acest indice la valori normale in caz de supraponderabilitate, sau pentru a creste valorea lui in caz de subponderabilitate.

Alimentatia zilnica este structurata in 3 mese principale (mic dejun, pranz si cina) si minim 2 gustari usoare (fruncte, fursecuri, alune, etc.) intercalate intre mesele principale . Fiecare dintre cele 3 mese zilnice sunt la fel de importante iar pentru  o viata sanatoasa din punct de vedere nutrutional , nu trebuie omisa nici una dintre ele.

Micul dejun, sau masa de dimineata trebuie sa contina un aport consistent de fibre, proteine si glucide necesare  corpului, pentru a inceape o noua zi cu un aport de energie suficienta pentru a pune in miscare toate functiile vitale “amortite” in timpul somnului. Pranzul, sau masa de amiazi, trebuie ales in primul rand in functie de activitatea depusa  din ziua respectiva,  bine selectionat cu un aport caloric de aproape 800-900 calorii ( aprox. 1/2 din necesarul zilnic de calorii ). Trebuie sa contina alimente bogate in proteina ( carne de pui, peste, carne rosie, lactate) dar si alimente cu aport ridicat de glucide , fibre si grasimi nesaturate ( legume,  cereale, paste). Cina, sau masa de seara, trebuie sa fie complementara alimentatiei pana in momentul respectiv al zilei si sa intregeasca aportul  caloric  zilnic necesar  si sa sustina activitatea corpului in timpul somnului. Pentru  masa de seara se recomanda alegerea unor alimente care se digera usor, in timpul noptii, cum ar fi : pestele, salatele (legume, branzeturi, carne pui),  etc. Nu se recomanda consumarea in timpul serii sau a noptii a alimetelor bogate in glucide (fructe, dulciuri, etc.) pentru ca se asimileaza foarte repede si prin asimilarea lor se creaza un  exces de energie, care impiedica corpul sa se odinhneasca normal pe timpul noptii.

Consider ca pentru o alimentatie sanatoasa e foarte important sa cunoastem  si sa evitam pe cat posibil asa zisele “bombe calorice”, unde se incadreaza  perfect  produsel “fast food“, sucurile carbogazoase, grasimile saturate, alimentele prajite excesiv sau alcoolul.  Consumul regulat a acestor produse ,  are un efect nociv asupra digestiei, a tranzitului intestinal, a metabolismului si provoaca o dereglare nedorita a principalelor functii vitale ale organismului: digestia, circulatia si chiar respiratia. Surplusul caloric oferit prin consumul produselor “fast food” , neconsumat pe parcursul zilei prin activitatile intreprinse se transforma automat in tesut adipos care depus pe fibrele musculare si pe elementele sitemului circulator  duce la aparitia unor  neplaceri, disfunctionalitati  sau chiar boli ale organelor interne. Gustul  tentant si mirosul ademenitor a acestor produse contraindicate pot fi  regasite in alte alimente sanatoase si de multe ori mai ieftine. Asadar se dovedeste inca odata ca o alimentatie sanatoasa nu e neaparat o alimentatie scumpa.

Concluzia  : “Sa mancam sanatos pentru a trai frumos “

28 comments

  1. Hello there! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog. Is it tough to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about making my own but I’m not sure where to start. Do you have any points or suggestions? Many thanks

Părarea ta contează! Lasă un comentariu:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: