Blog de Obiceiuri Sănătoase

Sunt produsele lactate (ne)sanatoase?

Noul ghid nutritional lansat de curand in Canada si aprobat de guvern, cam asta zice. Laptele si toate produsele lactate au fost excluse din lista alimentelor sigure pentru sanatatea consumatorilor.

Oare de ce? Pentru ca toate sortimentele de lapte, branza, cascaval, smantana, iaurt, kefir sau unt regasite in magazine sunt considerate produse alimentare procesate.

Asta e buba si la noi. Toate lactatele din magazine sunt procesate!

Laptelemateria prima de baza – de la “tâța vacii” si pana la raft trece printr-o serie de procese industriale mai mult sau mai putin sigure pentru sanatatea consumatorilor.

Procesarea produselor alimetare (mezeluri sau lactate) implica adaugarea de sare, zahar, colagen, stabilizatori si uleiuri hidrogenate care cresc termenul de valabilitate si scad costurile de productie. Perfect pentru producatori, nasol pentru consumatori!

Procesarea produselor lactate a ajuns la nivelul in care gasesti pe raft mozarella sau cascaval care contin doar 50% lapte. Iar restul de 50%? Sunt inlocuitori precum soia, grasimi vegetale (uleiuri hidrogenate) sau lapte praf. Upps!

O sa fie nasol pentru mine sa aflu ca si cottage cheese-ul de la Lidl este “fake”. Ar fi momentul cand as renunta definitiv sa mananc lactate. Pana atunci, ramane “lactatul” meu favorit 😉

cottage cheese
Cottage cheese cu 0% grasime (stanga) si 2% grasime (dreapta)


Revenind la canadieni, ghidul lor nutritional cuprinde cateva principii foarte simple:

  • jumate’ din farfurie sa fie legume si verdeturi;
  • mananca fructele intregi si nu doar sucul din ele;
  • evita consumul de produse procesate (aici intra si lactatele);
  • mai usor cu produsele de origine animala (oua, carne, lactate integrale);
  • limiteaza consumul de alcool;
  • bea multa apa.

Conform noului ghid nutritional, asa arata “farfuria ideala” :


Health Canada released its new food guide. Health Canada

Pentru mine arata foarte bine. Are de toate. Multe legume, fructe si cereale integrale. Si mai putine produse de origine animala. Ca si lactate, apare putin iaurt. Pentru diversitate 😉

O portie de iaurt sau o cana de lapte integral nu poate face rau. Chiar face bine. Dar cu conditia sa fie “cat mai integral”. Adica, cat mai aproape de iaurtul sau laptele baut de/la bunicii nostrii.

iaurt adevarat
Iaurt facut in casa – natural si fara aditivi.

Concluzie: Chiar daca nu suntem in Canada, trebuie sa avem grija ce mancam. Sanatatea noastra depinde in mod direct de acest lucru.

Părarea ta contează! Lasă un comentariu:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.