Top 5 minciuni gogonate despre carbohidrati

Sunt atat de multe minciuni despre carbohidrati incat este aproape imposibil sa gasesti adevarul despre acesti macronutrienti esentiali.

Carbohidratii ingrasa sau nu?  Sunt carbohidratii vinovati de excesul de grasime? Care carbohidrati sunt buni si care sunt rai? … si lista intrebarilor poate continua la nesfarsit.

Cum la moda acum sunt dietele “low-carbs” , carbohidratii  sunt considerati un mare bau-bau pentru un stil de viata sanatos. Sunt de acord cu teoria ca majoritatea produselor alimentare contin zahar adaugat pentru un gust mai bun, dar carbohidrati nu inseamna doar zahar adaugat.

O simpla cautare pe Google dupa “carbohidratii”  iti va arata cum sunt vazuti carbohidratii:

carbohidrati

Majoritatea articolelor gasite pe internet asociaza carbohidratii cu acele alimente pline de calorii rele – precum pizza sau cartofii prajiti. Total gresit.

Citind astfel de articole, te astepti sa gasesti lucruri adevarate despre carbohidrati. Dar minciunile au invadat internetul.  Dintre acestea cele mai gononate sunt:

  1. Carbohidratii te ingrasa.  Te ingrasa la fel de mult ca proteinele si grasimile, daca sunt consumati in exces. Mai precis daca consumi mai multe calorii decat ai nevoie, surplusul caloric este direct responsabil de cresterea in greutate. Carbohidratii si proteinele au 4 calorii pe fiecare gram, iar grasimile 9 calorii pe gram. Atentie sporita la cantitate si vei putea consuma carbohidrati fara grija kg in plus.
  2. Fructele contin zahar, deci trebuie evitate. Da, fructele contin zahar, mai precis fructoza – cel mai bun zahar pe care il poti consuma. Iar fructele nu sunt 100% fructoza. Acestea mai contin fibre,  vitamine, minerale si apa, multa apa. De exemplu, un mar de 100 de grame contine 10g de fructosa si 3g de fibre – adica doar 52 calorii. Ca si concluzie la acest punct: ai face o mare greseala sa scoti fructele din alimentatia zilnica pe considerentul ca ar contine prea mult zahar.
  3. Corpul nu are nevoie de carbohidrati. Nici macar ca si sursa de energie inainte de antrenament sau alt efort sustinut. Aceasta este teoria celor care imbratiseaza dieta ketogenica.  Au si ei dreptate, dar nu oricine  poate functiona pe keto. Pentru noi ceilalti, carbohidratii sunt principala sursa de energie. Sunt responsabili de starea de zi cu zi. Se stie ca  o dieta slaba in carbohidrati te face mai nervos, mai iritat si lipsit de chef.
  4. Carbohidratii cauzeaza inflamatii  si balonare. Partial adevarat, pentru ca toti macronutrientii  pot cauza imflamatii in corp. Mai putina devarata este partea cu balonarea. Combinatiile nefericite dintre carbohidrati si proteine produc balonare, gaze si disconfort intestinal. Depinde de fiecare care cat este de sensibil.
  5. Carbohidrati buni vs. Carbohidrati rai. Sunt 2 tipuri de carbohidrati, simpli si complecsi. Dar nu exista carbohidrati buni sau rai. Pot fi considerate fructele carbohidrati rai? Sau cartofii? Dar painea cea de toate zilele este buna sau rea?  Greu de spus. Mai degraba exista carbohidrati mai putini potriviti pentru obiectivul tau (ex: daca vrei sa slabesti).
Lista minciunilor cu si despre carbohidrati poate continua. E plin internetul. Cine este curios poate gasi mai multe AICI.

Ce trebuie retinut este faptul ca carbohidratii, proteinele sau grasimile luate individual sunt surse de energie si nutrienti esentiali pentru fiecare dintre noi. Atentia trebuie sporita la cambinatiile dintre acestea, la cantitatea consumata si la calitatea acestora.

Părarea ta contează! Lasă un comentariu:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.